Den misslyckade piratjakten.

6 januari, 2009 at 23:54 (Politik)

Dataspelsbranschen försöker med allt mer avancerade skyddsmekanismer att stoppa piratkopiering. För mig ledde det till att jag inte kunde installera ett spel jag fått en vecka före jul, därför att jag saknade några drivrutiner till min DVD-spelare. Lite trixande och mycket tid senare så löste sig det ändå, men en mindre datorvan person hade kanske gett upp.

Jag tänker dock inte skylla folks piratkopiering på att det är svårt att installera spel lagligt, och jag hoppas att de som laddar ner spel illegalt faktiskt köper de spel de tycker om och behåller.

Däremot tänker jag vända ut och in på frågan – varför fokusera på pirater när det finns folk som köper sina spel. Dataspelsbolag kan inte bara klaga på pirater – de måste titta till sin
marknad också. Titta på bilbranschen. Varför säljer Toyota mångfaldigt
fler bilar än SAAB? Inte är det därför att folk piratkopierar Toyotas
bilar, utan därför att Toyota bygger bilar som de som betalar för bilar
vill ha. Draginol är en utvecklare på Stardock Entertainment och han kommenterar verkligheten på Sin of a Solar Empire’s forum.

Stardock Entertainment är ett litet indiebolag i dataspelsbranschen. De skapar dataspel för de breda massorna. Snygga spel, men som fortfarande går att spela på en vanlig dator. Galactic Civilizations II sålde i 300.000 exemplar, och Sins of a Solar Empire sålde bara första månaden 200.000 exemplar, och då hade det bara släppts i USA. Och det utan något som helst skydd mot piratkopiering.

Blaming piracy is easy. But it hides other underlying causes.  When
Sins popped up as the #1 best selling game at retail a couple weeks
ago, a game that has no copy protect whatsoever, that should tell you
that piracy is not the primary issue.

Om man vill tjäna pengar på att göra dataspel (och tjäna pengar är vad företag bör göra) så får man göra spel som tilltalar de stora massorna. Man kan inte klaga på pirater om man gör spel som inte har en marknad. Som Draginol säger, om 1% marknadspenetration är bra, varför skall man då göra ett spel som kräver 15% marknadspenetration för att nå ett nollresultat?

Och pirater har ingen rätt till en åsikt. De som betalar bestämmer vad som produceras, och de som inte betalar slipper bry sig. En piratkopierare som klagar på ett spel spelar ingen roll, därför att dataspelstillverkaren måste anpassa sig till de som betalar.

Som alla andra företag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: