Miljörörelsen biter sig själva i foten – gång på gång på gång på gång.

8 juli, 2009 at 00:03 (Åsikter, Politik)

Chevron Corporation, världens fjärde största icke-statliga energiföretag, planerade att modernisera sitt äldsta raffinaderi, ett 107 år gammalt råoljeraffinaderi utanför Richmond i USA. Mångmiljardinvesteringens mål var inte att utöka kapaciteten på hur mycket råolja man kunde raffinera utan hur mycket bensin man fick ut av processen – av samma mängd råvara skulle man nu kunna få ut 7% mer.

Miljörörelsen överklagade expansionsplanerna med motivering att Chevron Corp. egentligen ville ha möjlighet att använda sämre kvalitet på den råolja de raffinerade, vilket skulle kunna skapa en sämre miljö för de som bodde i närheten av raffinaderiet.

So far so good.

De gröna lyckades även hitta en domare som förbjöd Chevron Corp. att fortsätta expansionen tills dess att de gjort ännu en miljöutredning och därefter få ett nytt tillstånd från Richmonds stadsfullmäktige (som redan gett tillstånd till expansionsplanerna). Här kan man säga mycket om det amerikanska rättssystemet och möjligheter att dra saker i långbänk, men egentligen är det inte intressant.

Något som däremot är av intresse är miljörörelsernas förståelse för ekonomisk politik. Uppgraderingen av raffinaderiet skulle ge 1000 personer arbete under fyra år och någonstans mellan 50 och 75 miljoner dollar i lön. När nu arbetet har fått avbrytas så har 100 personer redan fått gå och fler uppsägningar är på väg. För att inte bli mål för samhällets kritik så vill miljörörelsen att Chevron Corp. skall behålla personalen under hela den tid som bygget var planerat.

Som Greg Karras, ”senior scientist” hos Communities for a Better Envronment, säger:
The workers shouldn’t pay for Chevron’s mistake.
Man kan undra hur han tänker. Chevron Corp’s misstag är att de vill modernisera ett 107-årigt raffinaderi, minska föroreningarna som grannarna klagar över och samtidigt få ut mer bensin från råvaran. Samt att de är ett oljebolag, vilket gör dem till ett billigt mål för miljörörelsen.

För det är väl det allting handlar om. Att vinna publicitet, oavsett resultat för miljön. Som när Greenpeace kritiserade en planerad djuphavssänkning av oljeriggen Brent Spar pga felaktiga uppgifter (efter en ockupation av sagda rigg så uppskattade man att den innehöll 5,500 ton råolja istället för de 50 ton råolja som faktiskt fanns där) vilket slutligen fick Shell att transportera oljeriggen till Erfjord, Norge, innan den plockades isär och blev en del av Stavangers nya hamn. En seger för Greenpeace, men dålig affär för Shell och osäker framtid för miljön. Att sänka oljeriggen vid Atlandsockeln ansågs då som det mest miljövänliga alternativet, och än idag finns farvågor att oljeriggens tid vid Erfjord och dess medverkan i hamnbygget i Stavanger skadat miljön mer än vad en sänkning skulle göra.

Alltför ofta har miljörörelsen skaffat sig en åsikt, tagit på sig rollen som miljöhjälte för att sedan kalla alla andra som inte håller med för miljöförstörare.

Hur påverkar då detta dig? I dagsläget inte särskilt mycket, därför att de aviserade klimatförändringarna har inte slagit igenom med full kraft ännu och livet går sin gilla gång. Däremot så får det oss att köpa svenskodlad mat, när importerad mat många gånger är mer klimatsmart. Ett typexempel på detta är Svensk Naturskyddsföreningen (SNF) som räknat på frilandsodlad tomat från Spanien kontra svenskodlad tomat, och funnit att den spanska tomaten är mer miljövänlig trots att den transporterats upp med lastbil än den svenska tomaten eftersom den svenska tomaten måste drivas i uppvärmda växthus (rapport återfinns här).

Men i framtiden? Ett exempel är den svenska miljörörelsens hets efter ett höjt bensinpris. Sedan lång tid tillbaka har Miljöpartiet krävt ett ökat skatteuttag på bensinpriset, och många gånger har det talats om ett pris närmare 20 kronor litern för att vi skall nå de idag uppsatta utsläppsmålen. Senast i slutet av november förra året försökte Miljöpartiet propagera för en höjning:
I första hand för klimatets skull, men också för att om vi skall kunna klara oss ur den här krisen med ökad arbetslöshet så behöver vi statliga medel att spendera på järnvägar och spårvägar och sånt.
Det kommer dock från Karin Svensson Smith som tror att ett höjt bensinpris gynnar sysselsättning i glesbygden, bara billiga alternativa drivmedel görs tillgängliga över hela landet. Hur nedlagda mackar gynnar sysselsättning, som resultatet av kravet på etanolpump blivit, får hon gärna förklara men samtidigt måste man undra hur de tänker.

Ett höjt bensinpris stannar kanske inte Sverige, men det avlånga landet kommer råka ut för en drastig kostnadsökning. Redan idag är det dyrt att transportera varor långa sträckor. Visst kanske bilanvändningen skulle minska (även om bilen är bland det sista man drar in på) men samtidigt får vi mindre utfört arbete, mindre pengar att konsumera, och i slutändan mindre skattepengar att spendera/fördela. En lägre tillväxt minskar dessutom de resurser företag har att forska fram alternativa energikällor för (vilket det forskas om, oavsett bensinpris, därför att opinionen kräver det). Dessutom får folk inte råd att skaffa nya mer effektiva bilar, vilket gör att fler äldre och miljöovänligare bilar finns kvar på vägarna. En klar vinst för miljön, eller?

Och blir det mindre skattepengar så kan Vänsterpartiet se sig om i himlen efter resurser att bygga ut omsorgen med… fast förstår den rödgröna röran verkligen så pass mycket ekonomi? Eller skall den rödgröna röran bekosta sina satsningar med små lappar med de tre bokstäverna ”I.O.Y.” på?

Vem vill ha betalt med en lapp som det står ”I Owe You” på, fast som saknar täckning?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: