Miljöpartiet lovar – betala 6000 kronor extra i skatt varje år och vi ger dig tåg som fungerar lite bättre.

24 februari, 2010 at 14:48 (Politik)

Det går att göra hela Sveriges infrastruktur snösäkert – men är vi beredda att betala priset?

Priset kan man undra? Vinterkaoset sägs ha kostat 150 miljoner kronor om dagen, och då räknar man inte med följdeffekter. Men samtidigt kan man fråga sig hur man bygger upp ett system som klarar av ett vinterkaos några veckor vart tredje eller femte år. Hur många personer måste man ha anställda som inte behövs förutom när det är som allra värst? Och vilka investeringar måste man genomföra?

Utan att veta hur mycket det kommer kosta så verkar de rödgröna vara beredda att ta den investering som krävs. Eller så är man bara populister, men i sådana fall så klarade Mona Sahlin bara att dölja populismen några dagar innan hon uttalade sig:

”Jag har inte följt situationen i detalj, men det är uppenbart att underhållet varit eftersatt under lång tid, framför allt runt rangerbangårdarna. Så in med all personal som finns, men framför allt, investera.”

Bara man investerar så löser sig allt. Hade man lagt all spårbunden trafik i Sverige under jord så hade man gjort det systemet snösäkert. Men då hade man fortfarande haft problem med bussar som måste köra reducerad fart då väglaget är dåligt, med bilar som är så dåligt parkerade att snöplogar har problem att komma förbi och alla andra saker folk klagat över.

Men man diskuterar redan om samhällsnyttan för att förlänga tunnelbanan till Nacka är värd investeringskostnaden, och där har man inte bara driftsäkerhet under snökaos utan även trafiksituationen runt Slussen med mycket mera att räkna på till fördel för samhällsnyttan.

Fast att projekt skall vara ekonomiskt vettiga har aldrig varit en paradgren för de rödgröna. Nu vädrar även Miljöpartiet morgonluft och angriper regeringens fokus på vägtrafik. I DN sammanfattar Peter Eriksson sitt och övriga rödgröna partiers inställning:

”Med en rödgrön regering går tågen oftare, bättre och snabbare. Det är en bra sammanfattning”

Fast förstås. Kostar det så smakar det. 33 miljarder kronor mer i drift och underhåll, samt 80 miljarder kronor i nyinvesteringar på två år. 103 miljarder kronor, eller 11 500 kronor per svensk. För det får vi under perioden spår som fungerar bättre vid extremt vinterväder. Samtidigt skall väg- och flygtrafik få så höga ”miljöskatter” att folk väljer tåget framför alternativen… antar att tågen måste gå om man beskattar bort alla andra transportmedel.

Socialdemokraterna har redan kritiserat sig själva genom att klaga på bristande infrastrukturinvesteringar, vars effekt inte syns förrän efter några år varvid dagens situation är ett resultat av deras politik. Samtidigt har Miljöpartiet sagt att allting går att lösa bara man höjer lite klimatskatter, höjer några andra skatter, och lägger alla pengar på ekonomiskt tvivelaktiga mastodontprojekt. Två spännande och typiskt rödgröna ståndpunkter. Därför väntar vi nu med spänning på att Lars Ohly skall återigen skall lansera sitt budskap att 200 000 personer bör anställas inom offentlig sektor, för tänk hur snabbt vi då kunnat röja spåren på nolltid.

Vem som skall betala för alla dessa projekt, det däremot berättar man inte. Men har man inga kunskaper om ekonomi så tror man väl att det bara är att höja skatten. Enligt Socialdemokraternas ekonomiska talesman så ger sänkta skatter inga jobb, så varför skulle höjda skatter kosta några jobb?

Det går att göra hela Sverige snösäkert, men kostnaden för detta är otroligt hög. Det är därför vi inte gjort det tidigare, och det är därför vi inte bör göra det i framtiden. Vi måste acceptera att det ibland blir kaos därför att alternativen är värre. Är det värt 11 500 kronor för att slippa bli två timmar sen till jobbet och två timmar sen hem i tre dagar? Att slippa väntan kan kosta dig 1000 kronor i timmen, men då får du välja de rödgröna. Vill du hellre göra något roligare för pengarna, exempelvis resa iväg eller köpa nya kläder, så kan inte de rödgröna vara ett alternativ på valdagen.

Annonser

2 kommentarer

  1. björn said,

    och det är den gamla vanliga visan , dom kallar sig socialister , eller demokrater, men i sista ändan är dom bara dom parasiter som skor sig på vi svenskar som alltid axepterar höjda priser, men vakna upp , vattenfall tjänar milliarder , och vi abonenter bara ,bockar och niger, hur många företag blir lidande av denna girighet?ja men så har det alltid varit . högadeln lever fortfarande fast i en annan skepnad, och dom kallar sig folkets repsentanter , snart lägger jag en pizza

  2. Charlie said,

    Problemet är att de rödgröna har ingen ekonomisk skolning varvid deras idéer alltför ofta inte fungerar utan bara kostar en massa pengar.

    Att Vattenfall tjänar miljarder beror däremot på en sak – energibrist som ett led av att vi stängde Barsebäck och därför måste starta en massa dyra och gamla oljekondensverk. När vi då betalar för kostnaden att producera sista enheten ström så stiger priset väldigt mycket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: