All heder åt S. Morgondagens Stockholm är inte en i bilkö stillastående stad.

30 mars, 2010 at 00:52 (Politik)

Jag gillar kollektivtrafik. Måhända beror det på att mina resurser som student är begränsade. Men ibland kan det bli lite för mycket av det goda. Alltför ofta när jag åker hem om kvällen så finner jag mig sittandes ensam i bussen hela resan. Andra gånger tvingas jag ta en flera mils lång omväg, fortfarande lika ensam i bussen, då mina vanliga bussar inte går. Miljövänligt? Utan att veta en stadsbuss bränsleförbrukning så kan jag anta att det hade varit miljövänligare om jag kört båda vägarna i en snål dieselbil istället för att låta bussen köra runt med en passagerare. För att inte tala om den betydligt kortare restid samt ökad flexibilitet en egen bil ger kontra kollektivtrafik. Men återigen, jag gillar kollektivtrafik och ser varför den är nödvändig för att samhället skall fungera. Däremot kan jag inte se en framtid med bara bussar och spårbunden trafik. Det behövs alternativ när och där kollektivtrafik inte går eller passar. Något som även Vänsterpartiet och Miljöpartiet borde inse, givet deras egna taxierfarenheter.

När då Socialdemokraterna genom Carin Jämtin går emot sina rödgröna vänner och lovar att stödja byggandet av Förbifart Stockholm så visar man att man vågar ta ansvar för framtidens Stockholm. Redan nu har staden en underdimensionerad infrastruktur som leder till trafikstockningar och förlängda restider, och då staden förväntas växa samtidigt som behovet att resa inom staden inte lär minska så behöver regionen fler vägar samt en ordentlig ringled som knyter ihop regionen. Fler vägar bör dock inte ställas mot en utbyggd kollektivtrafik, för när staden växer krävs både och.

Moderaterna krävde besked, och risken fanns att frågan skulle utvecklas till en mardröm, både för Socialdemokraterna Stockholms framtid. Antingen skulle man visa sprickor i den rödgröna fasaden, eller så skulle alla partier i vänsteralliansen visa på en oförmåga att planera inför framtiden vilket skulle förhindra den långsiktiga lösning som Förbifart Stockholm är. Svaret som kom var dock lika enkelt och tydligt som frågan är svår och komplicerad. Politik handlar om att finna vägar till en bättre framtid, och Socialdemokraterna valde att ta ansvar för framtiden och stödja ett projekt som kostar 28 miljarder framför ett samhälle som stannar i bilköer, trots rödgröna protester från sina samarbetspartners.

För även om Miljöpartiet och Vänsterpartiet anser att projektet är ett vansinnigt projekt så behöver man bara köra bil på Essingeleden under rusningstrafik för att inse att en situation som är svår idag kommer vara ohållbar om tio eller tjugo år. Och räcker inte de tilldelade resurserna till både fler vägar och mer kollektivtrafik så får man prioritera och överföra andra resurser från mindre viktiga områden. Behovet att transportera sig själv kommer nämligen inte minska med tiden, oavsett vad de rödgröna verkar tro. Och det behovet innefattar Förbifart Stockholm.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: