Miljöpartiets nya giv. Stäng tunnelbanan på dagarna!

16 juli, 2010 at 03:21 (Uncategorized)

Miljöpartiets oppositionråd i Stockholm, Yvonne Ruwaida, är kritisk till Förbifart Stockholm. Att miljörörelsen inte tycker att Stockholm behöver mer vägar då alla transportbehov borde kunna skötas med utbyggd kollektivtrafik är visserligen ingen nyhet, men hennes nya(?) åsikt att butikerna i Stockholms innerstad skall kunna lösa alla sina transportbehov genom att frakta gods på tunnelbanan nattetid låter både ogenomtänkt och ointelligent.

Efter det senaste riksdagsvalet utredde den borgerliga landstingsledningen om man skulle kunna köra tunnelbana under en större del av dygnet än tidigare. Man hade gärna kört tågen dygnet runt, men utredningen visade att man bara kunde låta tågen gå dygnet på helgerna. Resterande nätter behövdes för att genomföra underhållsarbeten av spår, signalsystem och övriga delar av tunnelbanan. Underhåll som behövs för att tunnelbanan skall kunna fungera.

Vilket gör Yvonne Ruwaidas idéer än mer intressanta. Säg att innerstadsbutikerna skulle frakta sina varor på nätterna genom tunnelbanesystemet, när planera hon då att underhållet av tunnelbanan skall ske? Det är en central fråga i problemet då idéen om tunnelbanan som godstransport redan från början är otymplig eftersom infrastrukturen saknas. Skall butikerna förväntas frakta sina varor uppför rulltrapporna, och i sådana fall, hur tar de alla varor mellan tunnelbanan och butikerna?

Redan från början inser man att Yvonne Ruwaidas ide är helt uppåt väggarna tokig. Även om det teoretiskt skulle vara möjligt att använda tunnelbanan som godstransport så skulle kostnaden för all arbetskraft vara enorm. När man sedan för in underhållet så blir det en klar och tydlig ide från en miljöpartist. Om man bara vill så går det.

För underhållet måste ske någon gång. Om man inte vill göra det omöjligt att driva butik i innerstan så kan man inte underhålla tunnelbanan på vardagsnätter, men när skall man då underhålla spåren? När det är rusningstrafik?

Vi vet alla att Yvonne Ruwaida gillar att åka taxi för skattebetalarnas pengar – men tror hon verkligen att taxi är lösningen för alla? Tror hon det finns plats för taxibilar åt alla som idag åker tunnelbana? Är det inte bättre att man gör som idag, då stockholmarna använder sin tunnelbana för att transportera sig själva när den inte behöver underhållas och låter innerstadsbutikerna använda lastbilar på nätterna då de dessutom slipper kånka på alla varor nedför och uppför trapporna till tunnelbanan och från tunnelbanan till butikerna.

Det är nästan som om styrande miljöpartister lever i en fantasivärld. Med tillgång till statsanställdas alla förmåner så glömmer de vanliga människors problem. De har blivit blinda av makten, och vill leka ”upplysta” despoter då alla andra har fel.

Hur annars kan man förklara att deras ena partiledare, förlåt språkröret, tror att de stora kedjorna tänker ändra sina företagsideer för att anpassa sig till Miljöpartiets nycker.

Ikea är inte per definition ett företag som behöver ligga utanför stadskärnan. Kamprad kommer kunna att fortsätta investera i Sverige.

IKEA är ett företag som per definition behöver ligga på billiga tomter utanför stadskärnan så att deras varor, som är paketerade för enkla transporter, skall kunna säljas så billigt som möjligt.

Ett femårigt stopp av utbyggnader av nya köpcentrum leder bara till två saker. Kedjorna väntar fem år innan de bygger ut och kunderna får betala betydligt högre priser för sina varor i fem år till. Bra politik? Miljöpartiet försöker hävda att det är för en levande stad, men hur går det ihop?

För de stora kedjorna spelar det egentligen ingen roll huruvida de ligger i innerstan eller någon mil utanför city. De har råd att betala skyhöga hyror i innerstan eftersom de kan skjuta över kostnaderna på kunderna. Kunderna, du och jag, är istället anledningen till varför de stora kedjorna hellre lägger sig en bit utanför city.

Många vill hellre betala 100 kr för en vara än 120 kr. Eller 2000 kr när man storhandlar mat istället för 2800 kr. Därför väljer man att åka till köpladorna utanför stan.

Dessa är rena drömmen, både för företag och kunder. Företagen kan anpassa infrastrukturen efter deras logistik, samtidigt som hyrorna är betydligt lägre vilket sänker kostnaderna både för butiksyta och lager. Initialt tillåter det högre marginaler för butikerna, men eftersom tillgången till mark är god utanför city så kan andra företag etablera sig och bidra med mer konkurrens vilket sänker priserna för kunderna.

Samtidigt slipper kunderna åka mellan 5 – 6 olika ställen i stan för att hitta vad de vill ha, utan kan istället handla mer effektivt. När detta sedan sker till ett billigare pris så förstår man varför folk handlar i externa köpcentrum.

Att förbjuda dessa köpcentrum hjälper allmänheten lika lite som det skapar en ”levande stad”. De enda som tjänar något är ett fåtal särintressen – intressen Miljöpartiet gärna får berätta att de står bakom.

För deras hjärtefrågan miljön vinner inte. Snarare förlorar det på fastighets- och markägares bekostnad. Visserligen kommer innerstadsbilister i allt högre grad kunna ställa sina bilar, men i gengäld får man betydligt mer tung trafik då alla varor och gods måste transporteras in till stan. Dessutom kommer alla som bor utanför stan plötsligt behöva ta bilen in till stan för att handla, vilket koncentrerar luftföroreningarna där folk bor. Om inte det vore nog så kommer priserna stiga, inte därför att innerstans invånare redan idag betalar ett prispåslag för de höga hyrorna och omständliga logistiken utan därför att hyrorna kommer höjas då alla tvingas in till de lokaler som finns samtidigt som logistiken kommer bli än mer omständlig därför att lagren kommer minskas av kostnadsskäl samtidigt som alla behöver transportera sina varor och gods – då människor normalt alla behöver transportera sitt gods samtidigt.

Mer köer, sämre miljö, högre priser och högre hyror. De enda som vinner på reformen är fastighets- och markägarna som kommer tjäna mer.

Av någon anledning betalar de flesta hellre 100 kr än 120 kr för samma vara. Om Peter Eriksson har det minsta tvivel så kan han fråga Ingvar Kamprad hur det kommer sig att så många vill köpa varor hos honom – och varför det inte ligger några IKEA vid Hamngatan i Stockholm.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: